Týden na Orlíku

Tuto výpravu jsem naplánoval už v zimě společně s bratrancem Liborem a jeho rodinou. Chtěli jsme zkusit strávit dovolenou na nějaké jiné vodě, kde jsme ještě nechytali. Volba padla na nádhernou přehradu Orlík. Zarezervovali jsme si chatu na krásném místě už v únoru.

Plánovali jsme se zaměřit na kapry, a tak jsem dlouho před odjezdem sbíral informace o daném místě a Orlíku celkově, kde se jen dalo. Termín jsme vybrali konec května. V tomto období se kapři zdržují v mělčich oblastech spíše u přítoku, ale z informací co jsem našel, jsem zjistil, že i v naší oblasti se nějaký ten kapr v tomto období bude dát chytit. Jen to chce se zaměřit na přibřežni partie nejlépe v nějaké klidové zóně. Z fotografií okolí chaty dostupných na internetu jsem zjistil , že se na protějším břehu nacházejí skály a kamenné násypy bez chat což je "hratelná" pozice poněvadž se to bude podobat chytaní na jaře na Vranově, a tak bych mohl uplatnit zkušenosti z "domácí" přehrady.

Den odjezdu se blíží a já jsem si nachystal asi 30kg partiklu, naroloval 15kg koulí oliheň a univerzální už ostřílenou nástrahu na jaro kořeněná játra. Přibalil jsem také několik krabiček domácích plovek , které mohou být při tomto stylu chytání v kamenech eso v rukávu.

Po příjezdu na chatu jsme zjistili, že zrovna končí závod Pára nad Vltavou a jeden tým seděl kousek od našeho místa. Hned jsem začal závodníky zpovídat abych nabral opět nějaké info o tom v jakých hloubkách byli záběry atd. Informace od kluků nebyli zrovna pozitivní. Brali převážně menší ryby do 6kg a v ruznych hloubkách takže to bude asi o zkoušení.
Naše chata se nachází na opticky vynikajícím místě úplně na špici, kdy na pravo od sebe máme zátoku, nalevo hlavní tok přehrady a naproti další špici.
Po rozbalení věcí jsme se vydali na vodu s echolotem zjistit co na nás pod vodou vlastně čeká. Zjistili jsme, že je to docela lavór před námi s hloubkou do 14m takže jediná možnost bude vyvážka na druhou stranu a zajímavé misto je také za špicí kousek napravo v klidové zóně.

Jeden prut jsem vyvezl na druhou stranu asi 180m od břehu do kamení na místo, kde se mi zdálo, že se břeh svažuje mírněji. Druhy prut šel bez velkého rozmýšlení "za roh" a aby mi nešla šňůra po skále musel jsem ho vést přes dvě vodící vidličky zapíchané do skály. Vyvážka tady je docela masakr, ale snad to přinese nějaké ovoce. Na jeden prut jsem dal játra s plovkou a na druhý oliheň v těstě taky s plovkou. Hloubky jsem zkusil 4 a 2m. Na každý prut bylo nutno dát také beckleady kvůli projíždějícím lodím.
Po zbytek soboty a celou neděli se nedělo vůbec nic. To se ale dalo očekávat, že to nebude jezdit hned od začátku. První záběr přišel v pondělí na večer za rohem, ale ryba bohužel spadla. Další dva záběry opět nedopadli pro mě dobře, buďto upadl nebo jsem uřízl sestavu o kameny. Pomalu ale jistě mě přemáhala bezmoc. Vyvážku také značně komplikoval plovoucí "bordel" na hladině, kde byli trávy a ruzné větve, které se na vodu dostali zřejmě kolísaním hladiny přehrady ze břehů.
V uterý ráno se mi podařilo dostat prvního kapra asi 55cm na rozpustné játra.
Vždy, když jsem pokládal montáž jsem si všiml, že na dně jsou asi větší kameny a tak přišel čas vyzkoušet plovky.
To byl nejspíš zlomový okamžik. Začal jsem dávat dvě domácí česnekové plovky nebo broskev a česnek dál než jsem zvyklý asi 7-8cm odedna s pvačkem navlhčeným na návazci. Na tuto montáž přišel na prut za rohem ještě ten večer okolo 20h kapr 6-7kg. O tři hodiny později dostávám razantní záběr na ten samý prut a boj napovídá, že to nebude žádném ořezávátko. Po pěkné přetahované mám v podběráku krásného šupináče. Kapr už byl vytřený, tak jsme naměřili 85cm a 10,7kg. Super. Pro rybu 10+ jsem sem jel a jelikož jsem tu poprvé, tak mám velkou radost.

Další den brzy ráno jízda pokračovala a z ranním rozbřeskem se mi povedla další pěkná ryba 83cm 10kg. Ta byla ještě nevytřená. Opět na dvě česnekové plovky. Jsem spokojený, že se to rozjezdilo, ale na druhý prut jsem zatím měl jen jednoho okolo 60 cm.
V půli týdne se situace obrátila a začal být produktivnější druhý prut vyvezený na druhou stranu pod břeh taky do kamenů, protože místo za rohem začalo být hodně navštěvované ostatními rybáři, kteří se tam zakotvili třeba lodí nebo se tam dostali po strmé cestičce lesem. Naštěstí na druhý prut začali chodit taky pěkné ryby ikdyž už jsem se nepřehoupl přes 10kg, ale záběry chodili i třeba odpoledne a do konce výpravy se mi podařilo odsud zdolat několik kousků do 10kg a o dvě jsem přišel. Ze začátku výpravy jsem krmil více, ale potom jsem jen k montáži dával dvě hrsti napůlených kuliček a pelet a lopatku řepky. Záběry chodili z 2,5m hloubky.

Když to shrnu, tak mě Orlík celkem uchvátil. Je to krásná obrovská přehrada, která skrývá určitě mnoho pokladů a kde není vůbec jednoduché uspět. Vyvážka za roh přes vidličky půjčenou rozvyklanou lodí, napádlovaných mnoho km na vodě, plovoucí větve po hladině, hledání míst mezi kameny, rozmanité počasí, spekulovaní nad montážemi a nástrahami apod. To jsou věci, díky kterým si člověk ulovených ryb mnohem více váží a díky kterým to jsou ty správné zážitky...
Na Orlíķ bych se chtěl příští rok vrátit a pokusit se o nějakého zdejšího matadora.